torsdag 1 november 2012

30 dagar pepp


November brukar vara en skitmånad för min del. Mörk och tråkig och allmänt nedslående. Så i år tänker jag testa att skifta fokus helt enkelt. Upplagt för en utmaning alltså! Jag vet att ett gäng träningsbloggare har kört poängutmaningar tidigare, t.ex. eminenta Bodycomf, och nu har jag knåpat ihop min egen poängtrappa.



MÅL

Först och främst vill jag sysselsätta min hjärna med något annat än mörker. Dessutom är november min sista månad på mitt nuvarande gym och eftersom jag har koll på maskiner och pass så känns det enkelt att kicka igång utmaningen rent träningsmässigt.

Jag äter hyfsat bra i vanliga fall, men jag tänkte vrida åt tumskruvarna lite. Inget slentrianätande av bröd, bort med pasta och minska ner på mjölkprodukterna. Och inget socker, såklart. Jag äter inte så mycket godis annars, men det halkar liksom ner några gånger i veckan. Slentrian, som sagt.

Så jag tänker mig bra mat, bra träning och synligare muskler. Styrka, rörlighet och glädje.

Poängen har jag satt utifrån vad jag tycker är viktigt, helt enkelt. Jag är usel på att dricka vatten och jag borde stretcha vaderna varje dag för att lindra mitt compartment syndrome i vaderna. Enkla saker som är så enkla att hoppa över ska förstås generera mest poäng.

Jag har räknat lite och kommit fram till att jag ska sträva efter att komma upp i 255 poäng per vecka. Jag har försökt utgå från hur jag tränar idag och höjt ribban en aning. 1020 poäng på en månad alltså. Det borde jag klara. Såklart ska jag få en belöning av mig själv om jag klarar det, men jag har inte riktigt bestämt vad det blir. Får köra lite på känsla.



POÄNGTRAPPAN

+10
Dricka (minst) två liter vatten per dag
Vadstretch

+7
Styrketräning
Yoga med fokus på stretch och andning
Förbereda mellanmål/mat söndagar
Lunchpromenad Promenad i dagsljus

+5
Funktionell styrka (pass)
Dynamisk planka
Tabata

+3
Varje löpt km
Body balance (pass)
D-vitamin
Statisk planka

Så välkommen november, nu kör vi!

2 kommentarer: